Semantik (Anlamsal) Web Nedir?

Semantik (Anlamsal) Web, içeriğin, meta verilerin ve diğer bilgi nesnelerinin ölçeğe göre makine tarafından anlaşılmasını ve işlenmesini kolaylaştırmak için bağlantılı, Bağlı Verilerin akıllı içerikle birleştirilmesiyle oluşturulan bilgi grafiğidir.

Anlamsal Web, içeriğe, bir müşterinin ihtiyacına uygun en yararlı biçimlerde kendini anlama ve sunma yeteneği vererek daha akıllı, daha zahmetsiz müşteri deneyimlerine yol açar. Anlamsal standartlar, çevrimiçi olarak yayınladığımız içeriğin makineler tarafından anlaşılabilecek, bağlanabilecek ve yeniden karıştırılabilecek bir şekilde sunulmasına olanak tanıyan zekaya doğru çok önemli bir web evriminin kilidini açar.

Anlamsal Web içeriği yapıları, temel Doğal Dil İşleme (NLP) ve Doğal Dil Anlayışının (NLU) ötesinde gerçek yapay zeka (AI) için gerekli olan güvenilir bir grafik veya bilgi haritası için temel bir temel oluşturur. Yapay zeka, içerik kümelerinde yapı ve anlamsal standartlar var olana kadar sınırlı bir içerik topluluğuna karşı inşa edilmiş niş uygulamalar olarak kalacaktır. İçeriğe Anlamsal Web yaklaşımlarını benimsemek, yayıncıları küresel olarak işlenebilir içerik gruplarına yaklaştırır.

Semantik (Anlamsal) Web Mühendisliği

İçerik mühendisleri, insanlar, etkinlikler, fikirler, kavramlar, ürünler gibi web sitelerini oluşturan ayrı içerik unsurlarını önce ayrıştırıp yapılandırarak daha güçlü ve çevik bir içerik ve veri ağı yaratıyorlar. Bu öğelere daha sonra standartlaştırılmış bir dildeki anlamını açıklayan bir “etiket” atanır. Bu tür makine tarafından okunabilir açıklamalar mevcut olduğunda, bilgisayarların bir içerik birimini bulabileceği, okuyabileceği ve hatta bunun hakkında akıl yürütebileceği daha sağlam bir veri ağı oluşturmak için bağlanabilirler.

Anlamsal verilerin uygulanmasını web’deki çeşitli yerlerde, örneğin belirli arama deneyimlerindeki gibi görebiliriz. Bu zengin, yeni bilgi katmanı sayesinde, arama motorları ve diğer botlar, en alakalı içeriği doğrudan kullanıcıya sunabilir ve insanların zaman ve emekten tasarruf etmesini sağlayan en önemli parçalara göre düzenlenebilir.

Semantik Web yalnızca geleneksel aramayı geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda daha sorunsuz, akıllı ve entegre müşteri deneyimi yolculuklarını da kolaylaştırır. Örneğin, anlamsal olarak bağlantılı ve açıklanan verilerle, bir dijital asistan kullanıcılara kendi bölgelerinde yerel canlı müzik önerileri gönderebilir. Bu, yakındaki mekanların çevrimiçi olarak yayınladığı bilgiler gibi web’de yayınlanan farklı verileri toplayıp bağlayarak ve bunları kullanıcının çevrimiçi çalma listelerinde paylaşmayı seçtiği müzik türü hakkındaki verilerle eşleştirerek mümkün olabilir.

Semantik Web’in uygulamaları sonsuzdur, ancak gerçekten akıllı bir küresel bilgi ağına sahip olmadan bu olasılıklardan yararlanamayız. Sıkıcı ve hareketsiz sabit metni canlı ve elektrik bağlantılı kavramlara dönüştürmek için içeriğimizi “anlamsal” hale getirmeli veya anlamlı meta veriler ve ilişkilerle açıklamalıyız. Bu dönüşüm, web’i çok daha dinamik hale getirerek yalnızca içeriğin değil, verilerin de özgürce ve sorunsuz bir şekilde seyahat etmesini sağlıyor.

Semantik (Anlamsal) Web’in Çalışmaları

Semantik Web’in nasıl geliştiğini anlamak için bir müzik kutusu hayal edin. Bu klasik makine, bir kullanıcının düğmelere basarak seçtiği şarkıyı çalar. Müzik kutusu manuel olarak seçilmesi gereken sınırlı sayıda kayıt içerdiğinden, anlamsal teknolojiler tanıtılmadan önceki web hemen hemen aynı şekilde çalışıyordu ve aynı sınırlamaların çoğuna sahipti. Kullanıcılar, sınırlı kaynaklardan istekleri manuel olarak almak zorunda kaldı: web sayfaları, dizinler, farklı sunucularda bulunan belgeler, vb. Makineler bu içeriği bulamadı, okuyamadı ya da kullanamadı.

On yıllar boyunca, isteğe bağlı müzik teknolojisi, Spotify veya Pandora gibi akıllı dijital platformlar sağlamak için müzik kutularından gelişti. Bu “Anlamsal Müzik” hizmetleri, milyonlarca şarkı arasından doğru içeriği, hepsini dinlemeden keşfetmemize, insan ve makine tarafından seçilmiş müzik koleksiyonları oluşturmamıza ve belki de en heyecan verici şekilde “sihirli bir şekilde” ilgi alanlarımıza uygun yeni şarkılar keşfetmemize olanak tanır.

Spotify ve Pandora bunu nasıl yapıyor sizce? Veya kuzenleri Netflix, YouTube, AirBNB ve Amazon “müşteri deneyimi sihri” biçimlerini nasıl ortaya koyuyor? Hiç düşündünüz mü ? Tabi semantik (anlamsal) olarak zengin bağlantılı veri ve içeriğin kullanımıyla.

Semantik (Anlamsal) Web’in Teknik Standartlarına Kısa Bir Giriş

Semantik (Anlamsal) Web, verileri temsil etmek ve verilerle çalışmak için bir ortak dil sağlar. Anlamsal vizyonu hayata geçirecek teknolojik çerçeve standartlar üzerine inşa edilmiştir, W3C tarafından geliştirilmiş, üzerinde anlaşılmış ve yayınlanmıştır. Bu standartlar, uygulamalar, kuruluşlar ve kişiler arasında kolayca paylaşılabilmesi ve yeniden kullanılabilmesi için verileri ve içeriği temsil etmenin ve yönetmenin tek tip ve birlikte çalışabilir bir yolunu sağlamayı amaçlamaktadır.

Semantik Web’i destekleyen teknoloji yığını, bilgisayarların, yazılım sistemlerinin ve insanların bir ağda birlikte çalışmasını sağlamak için tasarlanmıştır. En önemlileri RDF, SPARQL ve OWL olmak üzere çok çeşitli teknolojilerden oluşur.

RDF

RDF, Kaynak Açıklama Çerçevesi anlamına gelir ve verileri yayınlamak ve bağlamak için bir yöntemdir. Aşağıdaki Web standartları etrafında oluşturulmuştur: XML ve URL (URI) ve “üçlü” modelini kullanır. Aralarındaki ilişkilerin resmen açıklandığı, birbirine bağlanmış üç öğe (yani bir özne, bir yüklem ve bir nesne)’dir. Üçlüler, yeterince olduğunda, zengin bir bilgi grafiği oluştururlar.

SPARQL

SPARQL, Protokol ve RDF Sorgu Dili anlamına gelir ve RDF formatında depolanan verilerin Semantik Web’de sorgulanma, geri alma ve manipüle edilme şeklidir. Çeşitli veri tabanlarında gezinmemize ve veriler arasındaki ilişkileri keşfetmemize olanak tanıyan SPARQL’dir. SQL’e aşina olanlar, sorgu dilleri arasındaki yeteneklerdeki farklılıkları fark edeceklerdir.

OWL

OWL, W3C Web Ontology Dilinin kısaltmasıdır. OWL, açıkladığı bilgiler aracılığıyla otomatik olarak işleyebilmeleri ve mantık yürütebilmeleri için makineler tarafından yorumlanmak üzere tasarlanmış mantık tabanlı bir dildir.

Semantik (Anlamsal) Web’e Nasıl Başlarız?

Anlamsal Ağ bir köy alır. Kendi içerik kümelerimizin grafiğini çıkarmalı ve bunları küresel olarak ilgili içerik kümelerine bağlamalıyız. Yerel olarak başlayın. Evde, kendi işletmelerimizde başlayın. Ardından müşterilerin, iş ortaklarının, satıcıların ve hatta rakiplerin ilgili içerik ekosistemlerindeki içeriğe bağlanmak için ulaşın.

İçerik endüstrisindeki bizler veya bir kuruluş içinde içerik yayınlamayla ilgili olan herkes, bu anlamsal zekayı içerik setlerimize sorunsuz bir şekilde yerleştirebilir, ancak bir gecede değil. Bilgi için çevik bir yapı, disiplin ve zaman içinde kalıpların uygulanmasını gerektirir. İçerik ekosistemlerinin bu zengin anlamsal bağlantılar için tasarlanmasına olanak tanıyan, akıllı içerik stratejisiyle bağlantılı olarak içerik mühendisliği uygulamasıdır. Burada bir içerik mühendisliği uygulaması oluşturma hakkında daha fazla bilgi edinin.

İçeriğimizi Semantik (Anlamsal) Yapmaya Neden İhtiyaç Duyarız?

Semantik Web’in ve getirdiği teknolojilerin yaygınlaşması, makinelerin analitik güçlerini içerik üretimi, yönetimi, öğrenme, destek, medya, e-ticaret, bilimsel araştırma, bilgi yönetimi ve genel olarak yayıncılık alanlarında çalıştırmaktadır. Bilgiyi ifade ettiğimiz her yerde anlamsal hale gelecektir. Google ve Bing’de içerik keşfi ve sunumu buzdağının yalnızca görünen kısmıdır, ancak SEO ve SERP yerleştirme yeterli sebep olabilir. Akıllı içerik, anlamsal arama ve akıllı cihazların uygulamaları söz konusu olduğunda, ortaya çıkan anlamsal içerik ve veri ağı, bunlardan yararlanmak için büyük bir fırsattır. Kariyer, şirketler ve küresel inovasyon liderleri Semantik Web’de doğmaya devam edecek.

Semantik Web’in, çok kanallı içeriği anlambilim, yapı ve paylaşılan standartlarla bir araya getiren, gelişen içerik düzeninin teknolojik omurgası olduğu söylenebilir.

Semantik Web Teknolojilerini kullanarak yayıncılar şunları yapabilir:

  • Akıllı dijital içerik altyapıları oluşturun.
  • Büyük bir organizasyonda içerik silolarını birbirine bağlayın.
  • Daha zengin deneyimler sağlamak için meta verilerden yararlanın.
  • İçeriği daha verimli bir şekilde seçin ve yeniden kullanın.
  • Dahili ve harici içerik kümelerini bağlayın.
  • Gerçek artırılmış ve yapay zekaya doğru inşa edin.
  • Yazma deneyimlerini ve iş akışı süreçlerini güçlendirin.

Değişen içerik ekosistemlerini planladığımız şekilde mühendislik yapmak için, anlamsal veri bağlantılarının önemini anlamalı ve tasarladığımız her içerik parçasına anlamsal meta verileri ve ilişkileri aşamalı olarak yerleştirmeye başlamalıyız.

Semantik Web’in oluşumu zorlu ve sürekli gelişen bir yapı olsa da, sabit kalan bir şey var: İnsanlar, yazılım aracıları ve cihazlar arasındaki iletişimi akıllı içerik altyapılarına ve insanlar için daha akıllı bir işbirliğine dayalı geleceğe doğru istikrarlı bir şekilde yönlendirmektir.

Seyfi Öztürk

Sürekli gelişim ve iyileştirme prensibiyle hareket eden ve öğrenmeye istekli endüstri mühendisliği öğrencisiyim.