Toyota Ruhu

Herkese Cumartesi gününden merhabalar. Umarım keyifleriniz yerindedir.

Bugün sizlerle birlikte Toyota Üretim Sistemi’ni inceleyeceğiz.

Hiç düşündünüz mü?

Toyota’nın anlamı nereden geliyor?

Toyada Japonca’da “Verimli Pirinç Tarlası” anlamına geliyor. Ve kurucularının soyismi.

Toyota, Japonya’da hayatına “ilk otomatik dokuma tezgahını” icat ederek başlamıştır. Ve o zamanlar iplik ve dokuma fabrikaları kurmuştur. Daha sonrasında otomobil sektöründe piyasaya girmiştir.

2.Dünya savaşından sonra otomobil endüstrisi önemli sanayi kollarından birisi olmuştur. 2.Sanayi devriminde Amerika’nın otomobillerde seri üretime başlaması ile çok sayıda ürün üretilip birim maliyet azaltılmaya çalışılmıştır. Buna da “ölçek ekonomisi” adını veriyoruz.

Otomobilin yeni çıktığı zamanda müşterilerin beklentileri fazla değildir. Renk, model, koltuğunun deri ya da kumaş olması önem arz etmez. Müşteriler, “ayağımı yerden kessin yeter” düşüncesini benimsemektedirler.

Toyota o zamanlar toplu üretim yapan Ford’a ziyaretlerini kitabında anlatmakta. Ancak toplu üretimde çeşitliliğin çok olmaması, stok fazlalıklarının olması, müşterilerin zaman içerisinde beklentilerinin değişeceği gibi düşünceler Toyota’nın farklı bir üretim stratejisi benimsemesine yardımcı olmuştur.

Hepimizin tahmin edeceği üzere çeşitliliği arttırıp maliyeti azaltmak çok ta kolay bir strateji değildir. Toyota bunun üzerine odaklanmıştır. Ve çalışanlarının tek bir alan üzerine odaklanmayıp, çok yönlü çalışan olmalarını arzu etmiştir. Örneğin atölyede bir usta pres tezgahında çalışıyorsa, matkap ile ilgili bir iş olduğunda onu da yapabilmelidir. Yani bir çalışanın tek bir işte görevlendirilmesini uygun görmezler.

Toyota üretim sistemini iki önemli prensip üzerine kurmuştur.

Bu prensipler;

  1. Just In Time

2) Jidoka

Bu iki prensipte üretimde israfı ortadan kaldırmaya yöneliktir. Toyota Üretim Sistemi’nin uygulanmasındaki ilk adım israfları ve kayıp faktörlerini belirlemektir . Ve kayıpları tespit etmek için aşağıdaki noktalar incelenmelidir.

  1. Üretim fazlası
  2. Ölü zamanlar
  3. Gereksiz nakliye ve bakım işlemleri
  4. Gereksiz ve uygun olmayan işler
  5. Stok fazlası
  6. Gereksiz hareketler
  7. Hatalı parça üretimi

Okuduğum kitapları ve öğrendiğim bilgileri sizlerle paylaşmaktan mutluluk duyuyorum. Çünkü “Bilgi Paylaştıkça Güzeldir.”

Dilerseniz kişisel gelişim ve Endüstri Mühendisliği alanında paylaşım yaptığım Instagram hesabımı takip edebilirsiniz. Link: @makeverydaybetter

 

Merve Küçük

Endüstri Mühendisi

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (2016-2020)

Merve KÜÇÜK

Endüstri Mühendisi Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (2016-2020)