Zaman Yönetimi

 

Hep vaktimizin olmadığından söz edip dururuz.Peki bu gerçekten böyle mi, yoksa biz mi vaktimizi kullanamıyoruz diye düşündüğünüz oldu mu?

Veya bazılarının bizden daha fazla işi olmasına rağmen işlerini hep nasıl zamanında bitirdiklerini düşündünüz mü?

Zaman yönetimi herkesin konuştuğu ama çok az insanın gerçekleştirebildiği bir kavram. Ben de zamanımı nasıl verimli yönetebileceğimi merak ettim ve bir araştırma yaptım. Herkesin zaman yönetimi hakkında farklı bir yöntemi olsa da bu yazıda  bana en yakın gelen yöntemleri sizin için derledim.

ANALİZ

  • Zamanı Yönetebilmek için öncelikle onu mevcut durumda nasıl kullandığımızı belirlememiz lazım.Gün İçinde zamanımızı ne için harcıyoruz? Bu soruyu kendinize sorun ve  Kerem Köseoğlu‘nun TedX konuşmasında da bahsettiği yönteminden faydalanarak uğraşlarınızı ikiye bölün.
  • Aktif Uğraşlar  ve  Pasif Uğraşlar  
  • Aktif uğraşlar dil öğrenmek, ders çalışmak, kitap okumak, blog yazmak gibi uğraşlarımızken
  • Pasif Uğraşlar dizi izlemek, sosyal medyada vakit geçirmek gibi aktivitelerimiz
  • Pasif uğraşlarla geçirdiğimiz zamanı en aza indirmemiz gerekir, böylece üretken olduğumuz uğraşlarımıza daha fazla vakit ayırabiliriz

NOT TUTMAK

  • Takviminizdekileri zihninizde tutmaya çalışmak hem size yük olacaktır hem de karışıklığa sebep olacaktır.
  • Bu yüzden not tutmak tabi ki olmazsa olmaz.
  • Kendinize tüm cihazlarınızdan ulaşabileceğiniz uygun bir uygulama seçebilir veya defter kullanabilirsiniz.
  • ( Notion, OneNote…)    

SINIFLANDIRMA

  • Hayattaki kimliklerinize göre sınıflandırma yapabilirsiniz 
  • Hayat, Öğrencilik, Blog Yazarlığı, Müzisyenlik
  • Görevlerinizi kimliklerinize göre sınırflandırdıktan sonra da önem sırasına, aciliyetine göre sınıflandırın.
  • Böylece artık elinizde yığın halinde bir yapılacaklar listesi olmayacaktır.
  • Önceliklere göre yapılacaklar listenizi düzenleyin
  • Unutmayın bir görevin aciliyeti ve önemi mutlak değildir. Gerçekten neyin önemli veya acil olduğuna yalnızca siz karar verebilirsiniz.
  • “Eğer işin bir kurbağa yemekse, sabah ilk iş olarak bunu yapmak en iyisidir. Fakat işin iki kurbağa yemekse, en iyisi önce EN BÜYÜK olanı yemektir.” Mark TWAİN

  • Kısa ve önemli olanları hemen ortadan kaldırabilirsiniz bu sizi rahatlatacaktır.
  • Ayrıca bir öneri  daha olarak görevleriniz uzunsa bölüp parça parça bitirebilirsiniz.
  • Zihniniz büyük lokmalardan korkabilir!

 

 

 SÜREKLİLİK

  • Bir işe her gün 30 dk ayırmak, sadece bir gün içinde saatlerce vakit ayırmaktan iyidir.
  • Düzenli istikrarlı ve sakin ilerlemek sizi başarıya götürecektir.
  • Kaplumbağa ve Tavşan örneğini burada hatırlayabiliriz.Tavşan hızlı ama istikrarsız olduğundan yarışı kaybeder.
  • Kendinizi ayrıntıya ve göreve boğmayın planlarınız BASİT ve SADE olsun.
  • Odaklanın
  • Meşgul olmakla, etkili olmak aynı şey değildir.Birden fazla işle uğraşmaya çalışırsanız fazla vakit harcayıp hiçbir işi bitiremediğinizi farkedebilirsiniz.

 

MUTLULUK

  • Görevler arası mola vermek yararlıdır.
  • Zihninizi temizlemek bir sonraki iş için faydalı olacaktır.
  • Ve tabi ki vaktimizi üretken geçirmeye çalışırken aynı zamanda mutlu da olmalıyız.

 

KONTROL

  • Ve son olarak ayda 1 vaktinizin nereye gittiğini kontrol edebilirsiniz,
  • Böylece gelişiminizi görüp mutlu olacak ve ayrıca iyileştirmeler yapma imkanınız da olacaktır.
  • En kıymetli varlığınız olan vaktinizi en verimli şekilde geçirmenizi umarım ve iyi günler dilerim.

 

 

 

Hilal ŞAHİN

Endüstri Mühendisliği Öğrencisi (2019-2023)

Konya Teknik Üniversitesi

 

 

 

Hilal Şahin

Hilal Şahin

Konya Teknik Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Öğrencisi