3 Saatte ERP Uyarlamak!?

Ülkemizde ve dünyada başarısız ya da yarıda kalmış ERP projesi hikayeleri oldukça fazla sıkça duymaktayız. İşin doğası gereği değişime direnç göstermek ile ERP değişim ya da ERP’ye geçiş süreci ciddi anlamda karşı karşıya gelmektedir. Bu tür projelerin yazılım projesi değil, iş süreçlerinin yönetildiği ve yürütüldüğü projeler olduğunu da her ortamda dile getiriyoruz. İş süreçlerinin yönetimi noktasında da en önemli varlığın insan olduğu gerçeğinin de farkında olmak oldukça fazla önemli.

ERP projelerinin ise mevcut yapı ile başlayıp, iyileştirme ve/veya geliştirme olarak devam edilmemesi ise sıkça yaşadığımız bir durum.

Sebeplere tabii ki detaylıca bakmak gerekiyor ancak işletmelerimiz genelde ERP yazılımı satın aldıkları zaman mevcut yapıyı görmeyip ya da deneyimlemeyip projenin en başından itibaren geliştirme talepleri ile yaklaşıyorlar. Bu durum da maalesef takvim ve bütçe hedeflerinde ciddi sapmalara sebep olan bir ortam oluşmasına sebep oluyor.

Bugün ise Marsel Metal işletmesinde yaklaşık 3-4 saatlik bir çalışma ile Login ERP uyarlama sürecini tamamladık. Ne yaptık gelin birlikte görelim;

  1. Depo tanımlamaları yaptık. (X Depo, Y Depo)
  2. Stok grupları tanımlamaları yaptık. (Alüminyum Boru Profil, Paslanmaz Boru Profil, Çelik Boru Profil vb.)
  3. Malzeme stok kartı açtık. (27 x 2.5 Çelik Boru vb.)
  4. Üretilecek stok kartı açtık. (35 mm 27 x 2.5 Çelik Boru vb.)
  5. İzlenebilirlik önemli olan bir sektör olduğu için Lot sistemi ayarlandı ve stokların eksiye düşmesinin de önüne geçecek şekilde parametrik yapı hazırlandı.
  6. İşletme, İş Merkezi, İş İstasyonu, Operasyon tanımlamaları yapıldı. (Marsel Metal İşletmesi, Boru Profil Lazer Kesim İş Merkezi, CNC Boru Profil Lazer İş İstasyonu, Hava Kesim, Azot Kesim, Oksijen Kesim vb.)
  7. İşletmeye bağlı depoların ilişkisi sağlandı. Hangi depodan çıkış, hangi depodan giriş kaydı oluşturulacağı tanımlandı.) (Örneğin X Malzeme deposundan malzeme tüketilir, X Üretim Depoya üretilmiş ürün girer.)
  8. Ürün ağaçları oluşturuldu. Ürün ağaçlarına operasyon/rota tanımlaması da yapıldı.
  9. Müşteri cari kartları açıldı.
  10. Satıcı cari kartları açıldı.

Bunlar ERP Uyarlama sürecinde yapılan tanımlamalardı, şimdi ise gelin iş akışı olarak neler yapıldığını görelim;

  • İrsaliye ile malzeme stoğa alındı.
  • Fatura ile malzeme stoğa alındı.
  • Üretim emri oluşturuldu. Üretim/İş Emri raporu hazırlandı ve çıktı alındı.

  • İş emrine bağlı olarak Üretim gerçekleştirildi. Bu kapsamda 27 x 2.5 Çelik Boru malzemesi X Hammadde deposundan tüketildi ve 35 mm 27 x 2.5 Çelik Boru ürünü X Üretim Deposuna giriş yaptı. Tüm bu süreç lotlu, parti takibi ile devam etmektedir.
  • Üretilen ürünün irsaliye kesildi ve akabinde faturası da kesilerek süreç tamamlanmış oldu
  • Oluşturulan bu verilerin çeşitli izleme ekranları ile izlenilmesi de sağlandı
  • Satış ve Satın almaya ilişkin cari borç/alacak verilerinin de oluşması sonrası kullanıcı dostu virman fiş giriş modülü ile ödemelerin tedarikçilere yapılması ve tahsilatların da sisteme girişleri sağlandı.

Özetle tüm bu akış sadece 3-4 saatlik bir süre ile hayata geçmiş oldu. Ülkemizde birçok işletme maalesef bu akışı excel dosyalarında tutuyor… Sürdürülebilir olarak kişiye bağlı olmayan veri yönetimi ve iş akışlarının yürütülebilmesi için küçük, orta ya da büyük ölçekli tüm işletmelerimizin ERP yazılımı ile hayatlarına devam etmesini can-ı gönülden önermekteyim.