Ticari Faaliyetlerin İyileştirilmesinde Benchmarking’in Önemi

Benchmarking Nedir?

Benchmarking, kendi organizasyonunuzu, operasyonlarını veya süreçlerini sektörünüzdeki veya daha geniş pazardaki diğer organizasyonlarla karşılaştırma sürecidir. Benchmarking, iş dünyasındaki herhangi bir ürün, süreç, işlev veya yaklaşıma karşı uygulanabilir. Benchmarking girişimleri için ortak odak noktaları arasında zaman, kalite, maliyet ve etkinlik ölçüleri ve müşteri memnuniyeti bulunur.

Benchmarking amacı, Kendi operasyonlarınızı rakiplerinkiyle karşılaştırmak ve maliyetleri düşürmek, karı artırmak ve müşteri sadakatini ve memnuniyetini güçlendirmek için süreçleri, yaklaşımları ve teknolojileri iyileştirmek için fikirler üretmektir. Benchmarking, Altı Sigma dahil olmak üzere sürekli iyileştirme ve kalite girişimlerinin önemli bir bileşenidir.

Firmanız Neden Karşılaştırmalı?

Kıyaslama durumu, firmanızdaki belirli bir sürecin güçlendirilebileceğini göstermektedir. Bazı kuruluşlar, işlerinin farklı alanlarını iyileştirmenin ve rakiplerin değişen stratejilerini ve yaklaşımlarını izlemenin bir yolu olarak değerlendiriyor. Motivasyon ne olursa olsun, sektörünüze ve rakiplerinize dışarıdan bir bakış açısı geliştirmek, sürekli değişen bir dünyada etkili yönetim uygulamalarının değerli bir parçasıdır.

Bir firmada kıyaslama girişimlerinin birkaç temel itici gücü vardır:

Kıyaslama için en yaygın itici güç, bir sürecin veya yaklaşımın iyileştirilebileceği iç perspektifinden gelir. Kuruluşlar, farklı zamanlarda ve farklı koşullar altında kendi performanslarına ilişkin verileri toplayacak ve güçlendirme için boşlukları alanları belirleyecektir.

Birçok kuruluş, hizmet veya ürün teslimatındaki boşlukları belirleyip ortadan kaldırmak veya rekabet avantajı elde etmek için kendilerini rakiplerle karşılaştırır. Rekabetçi bir kıyaslama girişiminde toplanan veriler, bir rakibin süreçleri ve düşünceleri hakkında belirli iç görüler sunar.

“Stratejik kıyaslama” terimi, bir firmanın performansını sınıfının en iyisi ile karşılaştırmakla ilgilendiğini veya birinci sınıf performans olarak kabul edileni tanımlamak için kullanılır. Bu süreç genellikle, belirli bir işlev veya süreçteki başarılarıyla tanınan firmalara, firmanın çekirdek endüstrisinin ötesine bakmayı içerir.

Dahili Kıyaslamanın Sınırlamaları

Tüm kritik iş süreçleri için performansı ölçmek ve izlemek önemli olsa da, kuruluşlar, faaliyetlerinin yalnızca dahili veya dar görüşlü bir bakış açısına dayalı olarak eyleme geçme konusunda dikkatli olmalıdır. Kendisiyle meşgul olan bir firma, rakiplerinin ve daha geniş çaplı yeniliklerin ve müşterilerin değişen taleplerinin izini kolayca kaybeder.

Stratejik Kıyaslama

Belirli süreçlerin veya işlevlerin sınıfının en iyisi performansı için kendi sektörünüzün ötesine bakmak, firmanızı uzun süredir devam eden varsayımları ve uygulamaları yeniden düşünmeye zorlamanın mükemmel bir yoludur.

Karşılaştırma Verileri Genellikle Satın Alınabilir

Pek çok endüstri ve endüstri veya tüketici ile ilgili kuruluş, kıyaslama süreci için paha biçilmez karşılaştırmalı veriler yayınlar. Örneğin, yeni veya kullanılmış otomobillerin kalitesiyle ilgilenen tüketiciler, yeni ve kullanılmış otomobillerle ilgili ayrıntılı test ve raporlama sonuçları için Tüketici Raporları yayınlayan kuruluşa bakabilir.

Bir Kıyaslamada Girişimi Tanımlama

Bir işletmedeki herhangi bir süreç, ürün veya işlev kıyaslamaya uygun olduğundan, metodolojiler farklılık gösterir. Tipik olarak, kıyaslama süreci şunları içerir:

  • Kıyaslama çalışmasının konusunu tanımlama
  • Detaylı olarak incelenecek süreci veya niteliği tanımlama
  • Ölçülerin seçilmesi ve tanımlanması
  • Karşılaştırma kümesini seçmek
  • Hem kıyaslama konusu hem de karşılaştırma seti hakkında veri toplama
  • Verileri değerlendirmek ve farklılıkları ve boşlukları belirlemek
  • Farklılıkların veya boşlukların temel nedenlerini analiz etmek
  • Hedeflerle tamamlanan bir iyileştirme girişimi tanımlama
  • Hedefleri iletmek
  • İyileştirme girişimini uygulamak ve sonuçları ölçmek
  • Sonuçları raporlamak, iyileştirmeleri belirlemek ve süreci tekrarlamak

Benchmarking, bir organizasyonda sürekli iyileştirmeleri teşvik etmek için potansiyel olarak güçlü bir araçtır. Bununla birlikte, yalnızca dahili ölçümlere güvenmek miyopik bir bakış açısı doğurur. Yüksek performanslı kuruluşlar, işletmeleri için önemli olan süreçleri, işlevleri veya teklifleri belirlemeye ve bunların önde gelen rakiplerine veya önde gelen yenilikçilere karşı verimliliklerini ve etkinliklerini değerlendirmeye çalışır. Kıyaslama girişimlerini bilinçli ve bilimsel olarak tanımlamaya özen gösterilmelidir, aksi takdirde sonuçlar yanıltıcı olabilir.

Seyfi Öztürk

Seyfi Öztürk

Sürekli gelişim ve iyileştirme prensibiyle hareket eden ve öğrenime istekli endüstri mühendisliği öğrencisiyim.