İş Modeli Kanvası (Uygulamalı)
Herkese selamlar,
Uzun zamandır yazmak istediğim bir konuydu, Canvas. Sonunda sıra gelebildi kendisine. TİM-TEB Girişim Evinin düzenlediği wake up programında duymuştum ilk olarak Canvas’ı. Canvas oluşturmayı da ilk kez bu programda öğrendim. İş fikri tasarlamak ve tasarımcı düşünme yöntemlerini öğrenmek isteyenler bu programın takvimini kendi illeri için takip edebilirler.
Yeni iş fikirleri, girişimcilik, iş kurma süreçlerinin nasıl ilerlediğini merak ettiğimden üniversitede girişimcilik dersleri de alıyorum. Var olan iş süreçlerinin de inovasyonla nasıl geliştirilebileceğine dair fikirler, bakış açıları da kazanmış oluyorsunuz.
Herkes iş kurmak zorunda değil. Girişimci olmak herkese göre de değil zaten.Ben iş kurayım, istediğim saatte işe giderim vs gibi cümleleri aklından geçirenler için şunu söyleyeyim, girişiminizin ömrü uzun olmaz 🙂 (bunu başka bir yazıda detaylı konuşalım)
Gelelim iş modeline 🙂 İster yeni bir işletme isterse yerleşik bir işletme olsun hala ayakta ise mutlaka bir iş modeli vardır. İş modeli, işletmelerin nasıl çalıştığını gösteren ve değer zinciri üzerine kurulu öykülerdir diyebiliriz.
İş modeli kanvası, işletmenin varlığını devam ettirebilmesini sağlayan parametreleri (faktörler de diyebiliriz) tek sayfada görmemizi sağlayarak; bu faktörler arasındaki bağlantıları da kurmamıza yardımcı olur. Canvas’ta iyileştirme yapılacağı zaman her şeyin tek sayfada olması, zaman ve emek açısından kolaylık sağlar.
Canvas’ta bulunan başlıkların ne anlama geldiğine değinelim:
1.Değer Önerisi: Ürün ya da hizmetin özellikleri, müşteriye faydaları, rakiplerinden farklılıkları, pazarın tahmini büyüklüğü ve müşterilerden geri bildirim almak için kullanılabilecek en temel ürün prototipi. (müşterinin sorununu çözmenin veya ihtiyacını karşılamanın ederi)
2. Müşteri Segmentleri: Müşterileriniz kim ve ürününüz onların hangi sorununu çözüyor.
3. Kanallar: Ürününüzü satacağınız ve dağıtacağınız kanallar neler (Bayiler, internet, perakende gibi)
4. Müşteri İlişkileri: Nasıl talep yaratacaksınız?(Reklam, satış ekibi, markalaşma gibi)
5. Maliyet Yapısı: İşinizi yürütebilmek için katlanacağınız sabit ve değişken giderler (Personel, kira, üretim maliyetleri, dağıtım giderleri gibi)
6. Anahtar Aktiviteler: Şirketin başarılı olmak için çok iyi şekilde gerçekleştirmesi gereken faaliyetler (Üretim, markalaşma, satış, arge gibi)
7. Anahtar Kaynaklar: Tedarikçiler, hammadde ve diğer kritik gereksinimler
8. Anahtar Partnerler: İşinizde başarılı olmak için işbirliği kurmanız gereken kurumlar (Temsilcilikler, kamu kurumları, büyük distribütörler gibi)
9.Gelir Kaynakları: Ciro ve kar elde edeceğiniz kaynakları ve bunların tahmini büyüklükleri (Ürün satışı, hizmet gelirleri, üyelik gelirleri gibi)
(Kaynak: KTÜ, Girişimcilik Dersi, Ders Notları)
Uygulama:
Sanat evi açacağımızı düşünelim. Bu sanat evi, 15-22 yaş aralığındaki lise, üniversite öğrencilerine yönelik olsun ve bu sanat evinde diğerlerinde farklı olarak 24 saat açık olan büfe olsun. Ve bir de kitabevi 🙂 Şimdi bu girişim projesinin Canvas’ını oluşturalım.
Endüstri Mühendisliği Öğrencisi (2016-2020)
Karadeniz Teknik Üniversitesi