Kalite Yönetim Sistemi Nedir?

Genellikle KYS olarak adlandırılan Kalite Yönetim Sistemi, bir dizi politika, süreç, dokümante edilmiş prosedür ve kayıtla tanımlanan bir dizi dahili kuraldır. Bu sistem, bir şirketin müşterilerine sunduğu ürün ve hizmetlerin oluşturulmasını ve teslim edilmesini nasıl başaracağını tanımlar. Şirketinizde uygulandığında, KYS’nin sağladığınız ürün veya hizmete özel olması gerekir, bu nedenle ihtiyaçlarınıza göre uyarlamak önemlidir. Ancak, iyi bir sistemin unsurlarını gözden kaçırmamanıza yardımcı olmak için, bir KYS’nin nasıl tasarlandığını standartlaştırmaya yardımcı olmayı amaçlayan ISO 9001: 2015 (Kalite Yönetim Sistemi ve Gereksinimleri) biçiminde bazı genel yönergeler mevcuttur.

ISO 9001’e göre Kalite Yönetim Sistemi nedir?

ISO 9001, müşteri ihtiyaçlarını karşılayan ve müşteri memnuniyetini artıran ürün ve hizmetler sağlamak için kurallar, politikalar, süreçler ve prosedürler oluşturmak için uluslararası olarak tanınan bir gereklilikler dizisidir. Kalite Yönetim Sistemi standardı, Uluslararası Standardizasyon Örgütü tarafından sürdürülmekte ve bu kuruluştaki üye ülkelerin çoğunluğu tarafından uluslararası alanda tanınması için kabul edilmektedir ve dünya çapında kullanılacak süreçler için altın standart olarak kabul edilmektedir.

Yedi kalite yönetim ilkesi nedir?

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, her biri bir sistem KYS’si için kritik bir odak noktası olan yedi ilkeye dayanmaktadır. Bu yedi ilke şunlardır:

  • Müşteri odaklı. Müşteri ihtiyaçlarını karşılayan ürün ve hizmetler sunmaya çalışıyorsanız, öncelikle bu ihtiyaçların ne olduğuna odaklanmanız gerekir. Bu müşteri odaklılık, müşteri memnuniyetini artırmanın temelidir.
  • KYS’nin başarılı olması için, üst yönetimin kaynak sağlaması ve sistemin yeterli şekilde sürekli olarak gözden geçirilmesi gerekir.
  • İnsanların katılımı. Kuruluşunuzda çalışan kişiler en önemli varlıktır ve bilgi ve deneyimlerinin KYS’de anlaşılması gerekir.
  • Süreç yaklaşımı. Süreç, girdi alan ve çıktı oluşturan herhangi bir faaliyettir; bu girdi ve çıktıların yalnızca fiziksel olması gerekmez; bazıları bilgi veya enerjidir. Bir organizasyonda yaptığımız her şey bir süreçtir ve bir süreç için girdilerin farklı bir süreçten geldiğini anladığımızda bir sistem oluşturulur ve bu etkileşimlerde özel dikkat göstermemiz gerekir.
  • Bir şirket ancak zamanla daha iyi hale gelirse hayatta kalacaktır, bu nedenle KYS’nin işleri daha iyi yapmanın yollarını bulmaya odaklanması gerekir.
  • Kanıta dayalı karar verme. Bir sürecin gerçekte nasıl işlediğini bilmiyorsak, uygun yönetim yapılamaz. Kararlarımızı gerçeklere dayandırarak, KYS’yi daha iyi yönetebilir ve iyileştirebiliriz.
  • İlişkiler yönetimi. Bazen ürünlerimizi ve hizmetlerimizi iyileştirmenin tek yolu, tedarikçilerimizin ürün ve hizmetlerini iyileştirmelerini sağlamaktır. Bunun işe yaraması için kendimizle tedarikçilerimiz arasındaki ilişkiyi yönetmemiz gerekiyor.

Bu Kalite Yönetim Sistemi ilkeleri, ISO 9001 gereksinimleri için destekleyici bir belge olan ISO 9000 belgesinde bulunur.

KYS neden önemlidir?

KYS, bir kuruluşun müşteri odaklı ürün ve hizmetler sağlamak için yaptığı tüm faaliyetleri içerdiği için önemlidir ve kuruluşların faaliyette olmasının nedeni budur. Bu hedefe ulaşmak için gerekli süreçleri içeren bir KYS, müşterilerinize ve diğer paydaşlarınıza tutarlı sonuçlar sağlamanıza yardımcı olacak, bu da organizasyonunuza güven sağlayacak ve size iyileştirme ve büyüme için temel oluşturacaktır.

Bu nedenle, müşteri memnuniyetini ve iyileştirmeyi sağlamak için gerekli üzerinde mutabık kalınan kabul edilebilir süreçleri sağladığı kabul edilen bir standardın gerekliliklerini uygulayarak KYS’nizi oluşturmanız tavsiye edilir.

Farklı Kalite Yönetim Sistemleri türleri nelerdir?

KYS’nizin tüm uygulanabilir süreçleri içermesini sağlamanın en iyi yollarından biri, Kalite Yönetim Sistemleri için standart bir gereksinimler kümesine başvurmaktır. ISO 9001 standardı, dünya çapında kabul edilen ve başarılı bir KYS için gerekli olan tüm tipik politikaları, süreçleri, dokümante edilmiş prosedürleri ve kayıtları tanımlayan ve ana hatlarıyla belirleyen ve aşağıdakilerin ihtiyaçlarına göre kullanılabilen ve özelleştirilebilen bu tür gerekliliklerden biridir. herhangi bir organizasyon. ISO 9001, veri yönetimi ihtiyaçları dahil bir Kalite Yönetim Sistemi için en iyi uygulamaları sağlar ve müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için ürün kalitesi ve hizmet kalitesine odaklanır.

Farklı özel endüstrilerde bir KYS’nin oluşturulması için başka standartlar mevcuttur ve bu standartlar şunları içerir: havacılık endüstrisi için AS9100, tıbbi cihazlar endüstrisi için ISO 13485 ve otomotiv endüstrisi için IATF 16949’dur.

Kalite Yönetim Sistemi Standartlarının Türleri

Tüm bu standartların ortak yanı, ISO 9001 standardına dayalı olmalarıdır; ancak, her biri kendi sektörü için zorunlu olan ek gereksinimler eklemiştir. Bu standartlardan bazıları, gerekli bir belge olarak bir kalite kılavuzu içerirken, diğerleri bu gerekliliği ISO 9001: 2015’teki en son güncellemeyle birlikte kaldırmıştır. Tıbbi cihazların KYS gereksinimleri standardı olan ISO 13485’in ISO 9001’in önceki bir sürümüyle uyumlu olduğunu ve bu nedenle bir kalite el kitabı için bu gereksinimi içerdiğini unutmayın.

KYS geliştirmenin zorlukları

Kalite Yönetim Sisteminin geliştirilmesi bazen zor olabilir. Üstesinden gelinmesi gereken ilk zorluklardan biri, bir KYS’nin yalnızca, genellikle bir kalite kontrol departmanının üyelerine atanan, uygun olmayan ürünlerin denetimi ve elden çıkarılmasıyla ilgilenmek için gerekli süreçleri ifade ettiğini düşünmenin yanlış anlaşılmasıdır. Böyle bir sistem, bir ürün veya hizmetin ilk etapta uyumlu olmasına yardımcı olan girdileri yönetmezken, ürün veya hizmette kaliteyi etkin bir şekilde denetlemeye çalışırken, yalnızca ürünün denetimini yönetir.

Kalite Yönetim Sisteminin uygulanmasındaki bir sonraki büyük zorluk, üstteki politikaların tanımlanmasını ve organizasyonun tüm seviyelerine iletilmesini sağlayarak yönetimin kararlılığını göstermektir. Daha sonra KYS, gerekli tüm gereksinimlerin tanımlanmasını ve karşılanmasını ve iyileştirmelerin yapılmasını sağlamak için bir yöntem olarak çalıştırılabilir.

Seyfi Öztürk

Sürekli gelişim ve iyileştirme prensibiyle hareket eden ve öğrenmeye istekli endüstri mühendisliği öğrencisiyim.